varenbladBeginnen met zelfsturing: elk team en elke organisatie doet het weer op een eigen manier, en dat is nou juist ook zo leuk en belangrijk bij zelfsturing. Voor mij zijn er wel leidende principes. Ze komen onder andere uit het Rijnlands denken over organiseren en uit de NLP.

 

 

  • Wat een team zelf kan doen, dat doet een team zelf

  • Elk team heeft zelf hulpbronnen voor het zelf organiseren van het werk

  • Overnemen leidt tot verarmd werk, en verarmd werk leidt tot slechtere zorg

  • Elkaar aanspreken over samen organiseren leidt tot beter aanspreken als het gaat om kwaliteit van zorg

  • De cliënt is gebaat bij een team dat zelf samen met de cliënt beslissingen kan en mag nemen en dat ook doet

  • Zelforganisatie en ruimte voor professionals creëren een goede voedingsbodem voor eigen regie en ruimte voor de cliënt

  • Elk team kent fases van teamontwikkeling

  • Elk team kent fases in de mate van zelfstandigheid en het gebruiken van die zelfstandigheid voor kwaliteit van zorg

  • Zelfsturing is doel én middel, daarna wordt het écht anders

  • Niet alleen teams moeten leren, ook het management, de staf en de organisatie als geheel

  • Denken, doen en beslissen horen bij elkaar

  • Wie het weet mag het zeggen

  • Als iemand iets kan, kan ik het leren. En als ik iets kan, kan een ander het leren

  • Ieder gedrag heeft een positieve intentie, ieder gedrag was ooit iemands beste keuze

  • Ook in je werk ben je een heel mens

  • “Hardop denken”  en “samen denken” zijn noodzakelijke voorwaarden voor het ontwikkelen van goede zorg

  • Adviseren mag gevraagd en ongevraagd, maar van buiten het team ga je er niet over of je advies overgenomen wordt

  • In communicatie bestaat geen mislukking, alleen feedback

  • Zelfsturing is ook het “oprekken” van vakmanschap

  • Zorg maak je samen, in de relatie met de cliënt

  • Liever waarden dan regels

  • Liever doelen dan kaders:

    • Tevreden cliënten
    • Kwaliteit van zorg
    • Tevreden medewerkers
    • Financieel gezond

Deze principes helpen mij om teams op weg te helpen bij de eerste stappen. Wat meer praktische informatie over die eerste stappen in teams vind je in deze Hand-out.

2 Reacties op Beginnen met zelfsturing in zorgteams

  1. ingrid windmeijer schreef:

    Ha Yvette. Mooi om je principes te lezen. Ik herken er heel veel in. Alleen zie ik dat jij en ook veel organisaties waar ik kom idd als doel hebben opgenomen” Kwaliteit van zorg”. Dat voelt voor mij niet consequent.Als je medewerkers vakmensen zijn, dan staan ze toch voor de kwaliteit van hun zorg? En dan zijn ze ook pas tevreden, als er ruimte ia voor hun vakmanschap? Dus waarom Kwaliteit van zorg apart benoemen? Hartelijke groet Ingrid

    • Yvette Paludanus schreef:

      Dag Ingrid,

      Vakmanschap en kwaliteit horen bij elkaar, dat ben ik helemaal met je eens. Toch vind ik het belangrijk om het als doel te stellen bij zelfsturing. Kwaliteit is niet statisch, het is een “bewegend doel”. En het is, ook in professionele omgevingen, niet vanzelfsprekend dat kwaliteit geboden wordt.

      Ten eerste is de gevraagde of ervaren kwaliteit van zorg en kwaliteit van leven per cliënt verschillend, en kan de behoefte of de perceptie van kwaliteit ook nog veranderen als een cliënt zieker wordt, of in een andere levensfase komt.

      Ten tweede verandert kwaliteit door nieuwe of veranderende inzichten, en moet je je als vakmens blijven ontwikkelen. Dat speelt nu bijvoorbeeld bij gezond eten en bewegen voor mensen met een verstandelijke beperking. Natuurlijk kreeg dit altijd wel aandacht, maar we weten pas sinds een paar jaar hoe enorm groot de gevolgen zijn als we er niet actief op handelen.

      Ten derde vragen cliënten en familie, maar ook politiek, maatschappij en toezichthouders van de zorg dat zij zich verantwoordt over kwaliteit. Wat we daar ook van mogen vinden (en ik vind persoonlijk de directe verantwoording door de vakmens aan de cliënt en de dialoog over kwaliteit met de client en de eigen beroepsgroep het belangrijkst), het is wel de realiteit dat de buitenwereld kwaliteit als doel ziet en geïnformeerd wil zijn over de resultaten.

      Ten vierde zijn er ook: vakmensen die die geuzennaam niet verdienen
      – teams die niet goed functioneren of zich nog niet realiseren hoe zij zelf actief samen met de cliënt de kwaliteit van zorg en leven kunnen verbeteren – afdelingen en organisaties waar de zorg slecht is en waar cliënten onvoldoende gehoord en gezien worden.

      Mijn stelling is: een vakmens hééft kwaliteit als doel, maar juist daarom mag/moet je het expliciet maken als doel en er met elkaar over blijven praten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.