Zorgen voor of zorgen om kwaliteit?

 

Vandeweek las ik nog eens het rapport over verantwoording in de zorg van de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving (RVS). De Raad spreekt daarin de zorg aan: neem de regie over de verantwoording. En ik ben het daar erg mee eens. Want kwaliteit, het goede doen en dat goed doen, dat is de kern van het werk van zorgverleners. En daarmee is het ook de kern van waar organisaties en bestuurders mee bezig moeten zijn. Voor mensen in organisaties die niet zelf zorgverlener zijn is de verantwoordelijkheid voor kwaliteit vaak een complexe aangelegenheid. Want wat kan je weten, wat kan je doen, en hoe kan je helpen om het goede te doen en het goed te doen, als je zelf buiten de zorgrelatie staat? Daarbij past bescheidenheid. Dat staat ook in het rapport van de RVS als het gaat over toezicht houden.

Als we buiten de zorgrelatie niet zo veel kunnen doen, kunnen we dan wel helpen om kennis en kunde ín de zorgrelatie te brengen? Ik denk het wel. Vertellen we bijvoorbeeld aan teams wat de IGJ in het toetsingskader heeft gezet? Weten professionals iets over het kwaliteitskader? Krijgen teams instrumenten aangereikt die zij kunnen gebruiken om met frisse ogen naar het eigen werk te kijken en daar van te leren? Is er tijd gegeven en genomen in teams om met elkaar te toetsen wat belangrijk is voor de zorg voor de eigen clienten? Hebben we teams geholpen om, als dat nodig is, de samenwerking en de organisatie van het werk te verbeteren?

Om dit “ín de zorgrelatie brengen” van denken over en werken aan kwaliteit op gang te brengen maakte ik enkele jaren geleden voor een organisatie een thermometer voor zorgteams in de intramurale langdurige zorg. Ik gebruikte daarvoor informatie uit een workshop bij Waardigheid en Trots en het toetsingskader van de IGJ. En ik heb geprobeerd om de thermometer te laten aansluiten bij Rijnlands organiseren en het werken met zelforganiserende teams. Recent voegde ik er aan toe wat ik zelf als moeder van een ernstig meervoudig beperkte dochter belangrijk vind. Ik vroeg me af of het mij gerust zou stellen als het team van mijn dochter de vragen in deze thermometer positief zou kunnen beantwoorden. En het antwoord is ja.

Wil je de thermometer zelf ook gebruiken om met professionals, clienten en/of naasten in gesprek te gaan over kwaliteit? Klik dan hier om de thermometer te downloaden. Ik hoor ook graag je commentaar: misschien ben je het ergens niet mee eens of wil je nog iets toevoegen. Laat je me dat dan weten? En wil je in gesprek over kwaliteit in jouw organisatie en over wat helpt, als het nog niet goed genoeg is, bel of mail me dan. Ik denk graag met je mee.

Wil je meer lezen over kwaliteit? Lees dan bijvoorbeeld de blog “Ik heb geen tijd voor kwaliteit” van enkele jaren geleden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.